Skrevet af Christian Dehn Bang.

Ursula Andkjær Olsen skriver tekst til ny dansk messe

Organistbladet marts 2011.

"Sol- og månebeskinnede, som åbner brystet for alt og lukker det igen, jeg skal forvalte dig, jeg synger: Jeg skal se efter dig."

Med disse ord åbner en ny dansk messe, skrevet af forfatteren Ursula Andkjær Olsen: "Forvaltere af den Solbeskinnede Virkelighed - en messe til det skabte" som skal uropføres i forbindelse med Verdensnaturfondens omfattende arrangement, EARTH HOUR, der finder sted over hele verden i marts 2011. Dermed har Ursula Andkjær Olsen skabt et værk, en ny dansk messe-tekst, som forholder sig til tidens store tema: klimaforandringer og klodens livsbetingelser.

"Mine tekster er før sat i musik, men det er første gang jeg skriver tekst til en messe" udtaler Ursula Andkjær Olsen, og fortsætter om EARTH HOUR temaet: "Det har ikke så meget at gøre med naturen forstået som det idylliske sted, vi tager hen fra byen, men det handler om virkelighedens opretholdelse. Virkeligheden vil ændre sig, når vilkårene, vi lever under, bliver anderledes. Det har ikke så meget at gøre med natur som isoleret fænomen, det har netop at gøre med natur forstået som virkeligheden, og det er den det drejer sig om, og som vi skal tage hånd om".

Messens grønne ord er sat i musik af komponisten Christian Hildebrandt. Værket er skrevet for voksenkor, fire messingblæsere og orgel.

Det er første gang at Ursula Andkjær Olsen skriver sig ind i den kristne tradition: "Min egen baggrund er ikke særlig kirkelig, men jeg synes det var en stor opgave at få lov at skrive til kirkens rituelle rum. Og emnet var også oplagt for mig at skrive om. En messetekst til jorden, som den er, og i det håb at den gerne skal blive ved med at være der".

Messen tager udgangspunkt i en nyfortolkning af vores kirkemusikalske arv og de klassiske gudstjenesteled, som har rødder helt tilbage til oldkirken. "Jeg har brugt de latinske tekster fra romermessen, og så at sige lavet nye tekstlige omgivelser at synge de gamle ord fra. Da jeg først gik i gang stod det mig klart, at det var den måde, det skulle gøres på", udtaler Ursula Andkjær Olsen og fortsætter: "Jeg er jo ikke teolog, men jeg synes jeg kunne skrive et nyt sted at synge messen fra".

Christian Hildebrandt har komponeret værket i et personligt, men dog tidløst tonesprog, der trækker på elementer fra den første flerstemmige europæiske musiktradition kombineret med den nyere nordiske vokalmusik. "Jeg er meget inspireret af den danske og nordiske kormusik og har været med til at starte en forening af korkomponister (KOMVEST) med hovedformålet at skrive kirkelig kormusik. Den første flerstemmige europæiske musiktradition udspringer af den kirkelige kormusik. Så det er også min interesse for det oprindelige, som ligger til grund for min interesse for kirkelig kormusik."

Messen er blevet til på foranledning af Vesterbro Bykirke, et samarbejde mellem den københavnske bydels 8 folkekirker, der har fået bevilliget 110.000 kr. fra Den Folkekirkelige Udviklingsfond til projektet. Værket er komponeret med henblik på at kunne opføres i flere versioner, således at det bliver praktisk og økonomisk muligt at opføre værket i så mange sammenhænge som muligt. Ved uropførelsen i Enghave Kirke torsdag d. 24. marts 2011 kl. 20 kan værket høres i sin fulde version med kor, fire messingblæsere og orgel.

Følg Messen her.