Ny musik i fornem indspilning
Organistbladet august 2011.
Be it so. Music for voice and organ. Pia Rose Hansen, mezzosopran, Jens E. Christensen, orgel. Indspillet i Christianskirken, København. Point Records PCD 5171
Organisten Jens E. Christensen har igennem en lang årrække gjort et hæderværdigt og konsekvent arbejde med den nyeste kompositionsmusik. På denne cd arbejder han sammen med den absolut velsyngende mezzosopran, Pia Rose Hansen. Repertoiret er centreret om nyere danske komponister, med musik af Michael Radulescu som den eneste undtagelse.
Cd’en indledes veloplagt med Leif Kaysers 3 psalmi komponeret i 1956. Stilen er præget af inspirationen fra giganten Igor Stravinskij, hvis Messefor blandet kor og dobbelt blæserkvintet fra 1948 inspirerede en hel generation af danske komponister, for hvem kirkemusikken var det væsentligste interessefelt. Musikken er motorisk præget, med velvalgte ostinater, som det bærende akkompagnementsmateriale. Der musiceres levende og med en velgørende rytmisk spændstighed.
Sven Erik Werner bidrager med tre kompositioner, Magnificat, True Love og ”titelsangen” Be it so. Satsernes tekstforlæg er af hhv. evangelisten Lukas, William Shakespeare og John Milton. Satserne er komponeret over en årrække med Be it so til John Miltons tekst fra 1991, som den ældste. Denne sats er både udtryksfuld og vellykket. Jeg er mindre betaget af Sven Erik Werners øvrige bidrag på cd’en. Undertiden kunne de øvrige kompositioner, efter min bedste mening, tåle en strammere udnyttelse af materialet.
Michael Radulescu er herhjemme mestendels kendt som en meget benyttet og anerkendt orgelpædagog. Hans bidrag Mitten wir im leben sind, er langtfra overbevisende. Satsen er en soloparafrase til tekst af Martin Luther. Der eksperimenteres med syngemåder inspireret af renæssance og barokmusik, men uden overbevisende begrundelse eller resultat. Kompositionen er urimeligt lang, og forsøget på at illustrere og intensivere Luthers bodfærdige tekst langtfra vellykket.
Bent Sørensen er en central person i nutidig dansk kompositionsmusik. Her bidrager han med to glimrende satser for orgel, Lais I+II (1985). Instrumentbehandlingen er opfindsom, og udnyttelsen af orglets ekstreme (højtklingende) registre forfriskende. Satserne giver mindelser om Bent Sørensens kammermusik. Disse glimrende kompositioner, i en velspillet udgave, er for mig denne cd’s bedste oplevelse.
Per Nørgård bidrager med tre satser. Det fine og enkle Sommerpræludium og 2 årstidssange til tekster af Henrik Nordbrandt. Der er tale om mindre satser af en stor komponist. Undertiden føles omgangen med Henrik Nordbrandts stilfærdigt vemodige tekster en anelse teatralsk, med rundhåndet brug af Nørgårds ekspressive palet.
Cd’en afrundes af Erik Norby Pietá fra 1989 til tekst af Rainer Maria Rilke. Mørkfarvet og ekspressiv musik, men præget af en lidt ordinær instrumentbehandling. Behandlingen af stemmen er udtryksfuld og Pia Rose Hansen lever fint op til musikkens krav om glød og nærvær. Musikken afsluttes med den næsten obligate orgelslukning. Et effektfuldt trick, men gjort for ofte.
Be it so er en vellykket indspilning, med en spændende palet af værker og kan varmt anbefales som repertoiremæssig og kompositorisk inspiration. Udførelserne er kompetente, konsekvente og indlevede.