Sweelinck opdateret
Organistbladet maj 2007.
Jan Pieterszoon Sweelinck: Sämtliche Werke für Tasteninstrumente, Band 3: Choral- und Psalmvariationen. Edition Breitkopf 8743
Når man kender Gustav Leonhardts grundige Sweelinck-udgave fra 1968 kan man spørge sig om der virkelig er behov for en ny udgave?
Det får man imidlertid svar på allerede ved at læse det fyldige forord i den nye udgave fra Breitkopf, hvor udgiverne Pieter Dirksen og Harald Vogel gør grundigt rede for baggrunden for udgivelsen, som (kort fortalt) er at bibringe musikeren en udgave, hvor de senere års opdagelser, landvindinger og erfaringer - omsat til en praktisk spilleudgave med tilhørende kommentarer, noter og beskrivelser - er samlet i én udgave.
Det må nødvendigvis blive en stor og tung sag, og det er det også! Samlingen er delt op i fire bind: 1. Toccaten, 2. Fantasien, 3. Choral- und Psalmvariationer, 4. Lied- und Tanzvariationen. Jeg har kun set bind 3 med Koral- og psalmevariationerne,- en solid bog på 164 sider, hvor tekstdelen udgør cirka en tredjedel. De øvrige bind må have nogenlunde samme omfang.
Man kan spørge, om ikke det med så omfattende en tekstdel ville have været bedre at holde nodedelen for sig, og tekstdelen med kommentarer og beskrivelser for sig? Det vender jeg tilbage til!
Det kan måske virke lidt pedantisk at dvæle så meget ved de praktiske detaljer i en anmeldelse, men som udøvende musiker kan praktiske problemer med en uhåndterlig node faktisk komme til at fylde ret så meget. Efter at have kæmpet i årevis med den gamle Sweelinck-udgave, som jeg aldrig har kunnet få til at stå ordentligt på nodepulten (og da slet ikke på Compeniusorglet, hvor jeg allermest havde brug for det) kunne jeg have ønsket mig en lidt mere praktisk udgave. Mit ønske er ikke helt blevet opfyldt, for den nye udgave har næsten samme format som den gamle.
Og så alligevel: med ½ cm mindre i bredden og 3 cm mindre i højden er vi alligevel nede i en størrelse, som passer bedre i tasken. Og da indbindingen tillige er knap så stram, står den faktisk lidt bedre på nodepulten end den gamle. Hertil kommer, at noderne er en anelse større og tydeligere.
Der er tale om en meget smuk udgivelse med forbilledlig nodesats, - en praktisk anvendelig udgave med tilpas mange informationer. Den kildetro gengivelse virker i god balance med den moderne nodeskrift. Harald Vogel og Pieter Dirksen beskriver det selv som en "Praktische Quellenedition". Som indledning til hvert værk vises et par takter noteret med de originale nøgler eller den originale tabulatur. Desuden finder man en række interessante aftryk af originale manuskriptsider samt en samling af de anvendte melodier med tilhørende tekst, hentet fra samtidige udgivelser.
Jeg var selvfølgelig nysgerrig efter at se hvordan udgiverne havde løst problemet med de manglende takter i manuskriptet, for eksempel i slutningen af Bicinium-satsen i Allein Gott in der Höh, og selv om udfyldningen er gjort ganske godt, så mærker man alligevel straks, at det ikke er komponisten der har ført pennen.
Den konsekvente og tydelige notation på to systemer giver en god frihed til at foretage sine egne valg med hensyn til manual-pedal fordeling, og her hjælpes man godt på vej af den fyldige beskrivelse af Sweelincks orgler, suppleret med en omfattende gengivelse af samtidige registreringsanvisninger.
Det er naturligvis altid en god idé at sammenligne forskellige udgaver og se på udgivernes kommentarer og udgivelsesprincipper, men jeg har svært ved at forestille mig en bedre praktisk udgave af Sweelincks orgelværker end den foreliggende.
Og selv om det er en stor og tung node at håndtere, så må jeg nok trods alt erkende, at det er ganske rart at have tekstdelen lige ved hånden, specielt når den er så grundig og informativ som her.