Per Nørgård om kirke- og orgelmusik
Organistbladet september 2007.
Er den kirkemusikalske tradition vigtig for dig, når du skriver orgelmusik?
Uden traditionen ville jeg have følt mig solidt plantet i den blå luft. 1000 års notation: min jordbund!
Hvordan ser du på musikkens funktion i gudstjenesten?
Da jeg har skrevet melodier til flere salmer – én »optaget« – ser jeg naturligvis menighedssang som ligeså væsentlig som den absolutte musik. Ritual/liturgi forholder jeg mig desværre nok mere »turistet« til.
Bør stilelementer fra ny kompositionsmusik inddrages i gudstjenestemusikken?
Jamen, hvorfor dog ikke?!
Er det et problem, at kirke- og orgelmusik af mange opfattes som elitær?
Er det et problem at al ny ikke-pop-musik opfattes som »elitær«? Ja – og va’ så! Vi må konfrontere tidens støvle- og laveste fællesnævner-«ideologi«. Kulturen styrtdykker p.t. – men det vil vende.
Har du en opfordring til DOKS’s medlemmer?
At bidrage hertil med alle midler er min opfordring til DOKS’s medlemmer.
Per Nørgård (f. 1932)
»Kun den der ændrer sig, forbliver tro mod sig selv«. Citat Per Nørgård
Per Nørgård er uddannet på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium.
Som ung var han inspireret af tidens nordiske tone, men han udvidede hurtigt sit kompositoriske synsfelt i form af sonderinger af nye muligheder i den centraleuropæiske modernisme. Beskæftigelsen med nye strukturelle indfaldsvinkler førte til opdagelsen af den såkaldte uendelighedsrække, et serielt system, som kan sammenlignes med naturens symmetriske formationer. Udforskningen af disse grænseløse universer optog ham i en årrække, og kulminerede med den vældige 3. symfoni (1973-75).
Mødet med den schweiziske kunstner Adolf Wölfli’s livsværk i 80-erne bragte yderligere irrationalitet, konflikt og ubalance frem til overfladen i Nørgård’s musik, nu ikke som flertydighed men som områder grænsende til kaos, den universelle ordens uundgåelige modbillede.
Nørgård har sat sit præg overalt i det danske musikliv, som inspirator, formidler og kulturkritiker. Nørgård har modtaget Lilie Boulanger-Prisen (1957), Carl Nielsen Legatet (1969, 2001), Nordisk Råds Musikpris (1974), Henrik Steffens Prisen (1988), Léonie Sonnings Musikpris (1996) og Sibelius-Prisen 2006. Han har desuden siden 1996 været æresmedlem af International Society for Contemporary Music (ISCM).
Kortbiografi: Edition Wilhelm Hansen
Per Nørgård: Værker for orgel
5 orgelkoraler op. 12 (1955) 15’
Preludio Féstivo (Tilegnet Birgit og Hans Henriksen) (1956) 3’
Partita Concertante op. 23 (1958) 21’
Canon (1971) (Tilegnet Jesper Jørgen Jensen) 25’
Vintersalme (1980) 3’
Trepartita (1988) 17’
Koralfantasi: Jeg ved et evigt Himmerig (Tilegnet Jens E. Christensen) (1992) 9’
Mattinata (Tilegnet Jens E. Christensen) (1992) 7’
Notturno (1992) 8’
Den signede fryd (Skrevet til Vor Frelsers Kirkes 300 års jubilæum) (1995) 4’
De tre store orgelværker Partita Concertante, Canon og Trepartita findes indspillet af Jens E. Christensen på Kontrapunkt 32081. Jens E. Christensen har desuden skrevet en anbefalelsesværdig indføring i Per Nørgårds orgelmusik i artiklen »Dansk orgelmusik efter 1945« i Det Danske Orgelselskabs jubilæumsskrift »Dansk Orgelkultur« (1995).